În data de 6 septembrie a avut loc cel de-al patrulea atelier interdisciplinar de educaţie şi creativitate din cadrul proiectului nostru. 
Prima serie căreia ne-am adresat a fost grupa 9-11 ani, cu care am lucrat în perioada 3-6 septembrie.  În cea de-a patra zi au participat 17 copii.
În ziua a patra ne-am concentrat pe exerciţii de înţelegere a celor din jur şi comunicare, am recapitulat şi-am discutat despre tot ce s-a întâmplat la atelier şi la final am invitat adulţii (rude ale copiilor) să ni se alăture pentru o oră de jocuri împreună. Au participat 3 părinţi (mame).

Exerciţiile

Ne-am început dimineaţa cu nişte scrisori pe care fiecare le-a scris unui destinatar necunoscut din Bucureşti, în care copiii au povestit despre ei, despre comună şi au pus fiecare câteva întrebări pentru cel la care va ajunge scrisoarea. 

Scrisorile vor fi duse copiilor de la Clubul de Educaţie alternativă, iar răspunsurile la scrisori vor ajunge înapoi la participanţii noştri.

Activitatea a generat mult mai mult entuziasm decât ne-am aşteptat, iar cu ocazia asta ne-am amintit şi cum se scrie o scrisoare.

2. Pornind de la părerile pe care băieţii şi fetele le au unii despre ceilalţi, am identificat împreună posibile situaţii de conflict între fete şi băieţi apoi, doi câte doi, în grupe fată-băiat, am expus situaţia conflictuală în care băiatul a jucat perspectiva fetei- a căutat motivele pentru care fata acţionează într-un anumit fel, iar fata- motivaţia băiatului. Am discutat despre cum ne putem asculta şi înţelege mai bine unii pe ceilalţi, dincolo de impresiile generale cu care ne-am obişnuit.

La finalul exerciţiului am recapitulat tot ce s-a făcut în ultimele zile şi am votat care dintre activităţi au fost cele mai distractive, care au fost cele mai utile, pe care le pot folosi în continuare, fără ajutorul nostru. Cu siguranţă jocurile de atenţie de tip Samurai şi Coco Mimi au fost printre cele pe care au spus că le vor juca şi în lipsa noastră.

După ce le-am arătat părinţilor ce-am făcut la ateliere, în mare, le-am prezentat jocul ales de copii, Samurai, învăţat în prima zi, apoi am implicat şi părinţii în joc, iar totul a devenit distractiv pentru toată lumea.

Cel de-al doilea exerciţiu pentru copii şi adulţi a însemnat răspunsul la câteva întrebări din sfera exerciţiilor făcute anterior cu copiii: cu toţii şi-au creat definiţii personale pentru termenii A SUSŢINE (pe cineva) şi DISCUŢIE şi au avut de completat fraza- pentru copii “:Eu la 10 ani aş vrea să ştiu şi nu am avut curaj să întreb (…)” iar pentru adulţi “Eu la 10 ani mi-aş dori să-mi fi spus cineva că…”. Fişele au rămas nesemnate, tocmai pentru a dezbate împreună ideile pe care le expun şi nu cine le-a scris.

La final am amestecat biletelele şi le-am citit şi discutat împreună.